ဒူးေနရာဒူးေတာ္ေနရာေတာ္
(ေမတၱာ + ေပါင္းသင္းဆက္ဆံမႈ)
ဘယ္အရာမဆိုစနစ္တက် အသံုးခ်တတ္ဖို႔လိုသည္။ သက္ရွိျဖစ္ေစ၊ သက္မဲ့ျဖစ္ေစ၊ ပစၥည္းျဖစ္ေစ၊ တရားျဖစ္ေစ၊ အရာခပ္သိမ္းစနစ္တက် အသံုးမခ်တတ္လွ်င္ ေကာင္းက်ဳိးမရဆိုးက်ဳိးသို႔ပင္ေရာက္သြားႏိုင္သည္။ ဒါကိုပင္ ဌာနာဌာနေကာသလႅဥာဏ္ (သူ႔ေနရာႏွင့္သူလိုက္ေလ်ာညီေထြျဖစ္ေအာင္ သိျမင္တတ္သည့္ အသိဥာဏ္)ဟုပိဋကတ္က်မ္းဂန္တို႔၌ဆိုသည္။ ဤေနရာ၌စာေရးသူအဓိကေျပာလိုသည္မွာဗုဒၶတရားေတာ္မ်ားကိုစနစ္တက် အသံုးခ်ျခင္းကိုေျပာလိုပါသည္။ ေမတၱာအတြက္ အသံုးခ်ရာမွာပင္ -
၁။ အေနာဒိႆေမတၱာ - ပုဂၢိဳလ္သတၱ၀ါ တိုက္႐ိုက္ရည္ၫႊန္းခ်က္မရွိဘဲေမတၱာပို႔နည္း။
၂။ ဩဒိႆေမတၱာ - ပုဂၢိဳလ္သတၱ၀ါ တိုက္႐ိုက္ရည္ၫႊန္းခ်က္ရွိေသာေမတၱာပို႔နည္းဟု ႏွစ္မ်ဳိးရွိသည္။
ဥပမာ - အေနာဒိႆ ေမတၱာပို႔နည္းမွာသေဗၺ သတၱာ - သတၱ၀ါအားလံုး၊ သေဗၺပါဏာ - ထြက္သက္၊ ၀င္သက္ရွိသူ အားလံုးစသည္တုိ႔ကိုက်န္းမာၾကပါေစ၊ ခ်မ္းသာၾကပါေစ၊ ေဘးရန္ကင္းၾကပါေစ၊ လိုရာဆႏၵျပည့္၀ၾကပါေစဟုသာ - အားလံုးေသာအမ်ဳိးသားမ်ားစသည္ႏွင့္ အေမ၊ အေဖ၊ ဆရာသမားစသည္တို႔ကိုက်န္းမာၾကပါေစ၊ ခ်မ္းသာၾကပါေစ၊ ေဘးရန္ကင္းၾကပါေစ၊ လိုရာဆႏၵျပည့္၀ၾကပါေစဟုေမတၱာပို႔ျခင္းမ်ဳိးစသည္ျဖင့္ အမ်ဳိးမ်ဳိးကြဲျပားေသးသည္။
ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးတစ္ေယာက္ကိုရည္ရြယ္၍ ေမတၱာပို႔ရာ၌ ပထမဆံုးေမတၱာပို႔သင့္သူ၊ မပို႔သင့္သူဟုခြဲျခားရေသးသည္။ ဥပမာ - ရန္သူကိုစတင္ ေမတၱာပို႔မိလွ်င္ အမွတ္မထင္စိတ္ဆိုးေဒါသအာဃာတရန္ၿငိဳးမ်ားေပၚလာတတ္သျဖင့္ ေမတၱာပ်က္ သြားတတ္သည္။ မိမိမယား၊ ရည္းစားစေသာခ်စ္ခင္စံုမက္လြန္းသူကိုစတင္ေမတၱာပို႔မိျပန္လွ်င္လည္းတဏွာရာဂဘက္ေရာက္ သြားၿပီးေမတၱာပ်က္တတ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ရန္သူႏွင့္ ခ်စ္ခင္စံုမက္လြန္းသူစသည္တို႔ကိုအစဦးဆံုးေမတၱာမပို႔ေသးဘဲမိဘ၊ ဆရာသမားစေသာေက်းဇူးရွင္မ်ားကိုလည္းေကာင္းအျခားသင့္ေလ်ာ္သူမ်ားကိုလည္းေကာင္းေမတၱာပို႔ၿပီးေမတၱာအသားက် ေသာအခါက်မွ ရန္သူႏွင့္ ခ်စ္ခင္စံုမက္လြန္းသူစသည္တို႔ကိုေမတၱာပို႔ရမည္ဟုသတ္မွတ္ထားပါသည္။ ေမတၱာပို႔ရာမွာပင္ စနစ္က်ဖို႔လိုအပ္သည္။ စနစ္မက်လွ်င္ ေမတၱာပို႔ရက်ဳိးမနပ္ဘဲဆိုးက်ဳိးႏွင့္ရင္ဆိုင္ရတတ္သည္။
ဗုဒၶေဒသနာမ်ားသည္ သူ႔ေနရာႏွင့္သူေလ်ာ္ေအာင္ေဟာထားပါသည္။ ေမတၱာကိုေမတၱာေနရာမွာသံုးဖို႔၊ေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရးကိုေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရးေနရာမွာသံုးဖို႔ ခြဲျခားအသံုးခ်တတ္ရမယ္။ ရွိခိုးထိုက္သူကိုရွိခိုးရာ၌ပင္ အေျခအေနအရိပ္အကဲကိုၾကည့္၍ ရွိခိုးရေၾကာင္းမိန္႔ဆိုထားသည္။ အႏၱရာယ္ျပဳမိသူကိုသူ႔ေရွ႕မွာထိုင္ၿပီးရွိခိုးမိလွ်င္ ေျခေထာက္ႏွင့္ကန္ခံရျခင္းစေသာ အႏၱရာယ္ႏွင့္ ရင္ဆိုင္ရတတ္ေပသည္။ အေျခအေနကိုမူတည္ၿပီးလိုက္နာက်င့္သံုးရမည္ျဖစ္ပါသည္။ မဂၤလာတရားေတာ္လာအေသ၀နာစ ဗာလာနံ၊ ပ႑ိတာနၪၥ ေသ၀နာေဒသနာ၌ ယုတ္မာဆိုးမိုက္သည့္ ဒုစ႐ိုက္စိတ္ဓာတ္မ်ား၊ လုပ္ရပ္မ်ား၊ အဆိုပါဒုစ႐ိုက္ စိတ္ဓာတ္ရွိသူလုပ္ရပ္ရွိသူမ်ားအားလံုးသည္ ဗာလျဖစ္သည္။ ဗာလကိုမေပါင္းသင္းရဆိုသည္မွာမိမိလည္းဗာလစိတ္ဓာတ္မေမြးျခင္း၊ ဗာလလုပ္ရပ္မလုပ္ျခင္း၊ ဗာလစိတ္ဓါတ္လုပ္ရပ္ရွိသူကို မေပါင္းသင္းမမွီ၀ဲ မဆက္ဆံ ျခင္းစသည္တို႔ျဖစ္ပါသည္။
ေမတၱာေမတၱာေနရာမွာသံုးပါ။ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရးကိုလည္းေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရးေနရာမွာသံုးမွ အဆင္ေျပမယ္။ သင့္ေလ်ာ္မည္။ ေကာင္းက်ဳိးရမည္။ ဗာလစိတ္ဓာတ္ရွိသူဗာလလုပ္ရပ္လုပ္သူဗာလပုဂၢိဳလ္မ်ားကိုေမတၱာမထားရဟုမဆိုလို ပါ။ ေမတၱာႏွင့္ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံမႈေရာေမႊၿပီးမိမိအိမ္မွာေခၚတင္ထားလွ်င္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ သား,မယားမ်ားႏွင့္ အတူအိပ္၊ အတူစားလွ်င္ေသာ္လည္းေကာင္းဘယ္လိုျဖစ္သြားႏိုင္မည္နည္း။ စဥ္းစားၾကည့္ပါ။ ေမတၱာတရားႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ အေၾကာင္းေဟာေျပာေနသူမ်ားစဥ္းစားၾကပါ။ တစ္ဖက္သားကိုလူသားမဆန္ မုဒိမ္းက်င့္၊ လူသတ္၊ ဂ်ီဟတ္လုပ္ျခင္းစေသာဗလစိတ္ဓာတ္ရွိသူ၊ ဗာလလုပ္ရပ္လုပ္သူမ်ားကိုမိမိမိသားစုႏွင့္တစ္သားတည္းအတူထားခ်င္ေနေသာေမတၱာတရားႏွင့္ ေမတၱာႏိုင္ငံေတာ္ ေဟာေျပာတည္ေဆာက္ေနသူမ်ားကားအံ့ၾသဖြယ္ေကာင္းေပစြ။
ဘုရားေဟာေဒသနာမ်ား၌- မစဥ္းစားသင့္၊ မစဥ္းစားထိုက္၊ မေတြးႀကံသင့္၊ မေတြးႀကံထို္က္ေသာအရာတို႔ကိုစဥ္းစားေတြးေခၚႀကံစည္မိလွ်င္ပင္ ႐ူးသြပ္သြားႏိုင္သည္။ ႐ူးမသြားတာေတာင္မွ စိတ္ပင္ပန္းမႈေတာ့အနည္းဆံုးျဖစ္ႏိုင္သည္။ ႀကံစည္႐ံုမကလက္ေတြ႕ေဟာေျပာက်င့္သံုးလွ်င္ကားေျပာစရာလိုမည္မဟုတ္ေပ။ (အံ-၁၊ ၃၉၂)
အမ်ဳိးဘာသာသာသနာေစာင့္ေရွာက္ေရးတာ၀န္ရွိသူမ်ားသည္ မည္သူ႔ကိုမွ် ေမတၱာမထားရဟုေျပာေနျခင္းမဟုတ္ပါ။ ေမတၱာကိုေမတၱာေနရာမွာသံုးပါ။ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရးကိုေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရးေနရာမွာသာသံုးဖို႔ ေဟာေျပာေနျခင္းျဖစ္ ပါသည္။ ကိုယ့္ျခံစည္း႐ိုးကိုယ္ကာတတ္ေအာင္ တိုက္တြန္းႏႈိးေဆာ္ေနျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။ သူမ်ားျခံစည္း႐ိုးကိုသြားဖ်က္ဖို႔ ေဟာေျပာေနျခင္းမဟုတ္ပါ။ ကိုယ့္ျခံစည္း႐ိုးကိုယ္လံုေအာင္ မကာကြယ္ႏိုင္ခဲ့လို႔ ယခင္ကဗုဒၶဘာသာႏိုင္ငံအျဖစ္ ထင္ရွားခဲ့ေသာအိႏၵိယ၊ အာဖဂန္နစၥတန္၊ ပါကစၥတန္၊ ဘဂၤလားေဒရွ္၊ အင္ဒိုနီးရွား၊ မေလးရွားစေသာဗုဒၶဘာသာႏိုင္ငံမ်ားဗုဒၶဘာသာေပ်ာက္ကြယ္သြားခဲ့ၾကရၿပီ။
အမ်ဳိးဘာသာသာသနာေစာင့္ေရွာက္ေရးလုပ္ငန္းလုပ္ေနသူမ်ားသည္ -
၁။ အမ်ဳိးသားေရး၊ ဘာသာေရး၊ သာသနာေရးသက္သက္သာဦးတည္လုပ္ေဆာင္ေနျခင္းျဖစ္ပါသည္။ အာဏာရဖို႔ လုပ္ေနျခင္းမဟုတ္ပါ။
၂။ မည္သည့္ပါတီမည္သည့္ပုဂၢိဳလ္ကိုမွ် တိုက္ခိုက္ရန္၊ ဖ်က္ဆီးရန္ျပဳလုပ္ေနျခင္းမဟုတ္ပါ။ဤသည္ကိုနားလည္ေပးေစခ်င္ပါသည္။
၃။ ကိုယ့္ဘက္မပါလို႔ ကိုယ္ျဖစ္ခ်င္တာမျဖစ္ရလို႔ မဘသအဖြဲ႕ကိုနည္းအမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ တိုက္ခိုက္ေနသူမ်ားကိုလည္းလည္းေမတၱာမပ်က္ပါ။
၄။ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ အမ်ဳိးဘာသာသာသနာကိုမေစာင့္ေရွာက္ခ်င္လွ်င္ေနပါ။
၅။အမ်ဳိးဘာသာသာသနာကိုဖ်က္ဆီးသည့္လုပ္ရပ္မ်ားလုပ္ျခင္း၊ ေဟာေျပာျခင္း၊ ေသြးေဆာင္ျခင္းစေသာနည္းမ်ားျဖင့္ အမ်ဳိးဘာသာသာသနာေစာင့္ေရွာက္သူမ်ားကိုအေႏွာက္အယွက္မေပးဖို႔ရန္လည္းအေလးအနက္ ေမတၱာရပ္ခံပါသည္။
ပုဂၢိဳလ္၊ ပါတီ၊ လာဘ္လာဘမ်က္ႏွာငဲ့ညွာမႈ ေလာဘရမၼက္အျမင္ျဖင့္ ႐ႈျမင္ေသာ ဆႏၵာဂတိ၊ စိတ္ဆိုးေဒါသအာဃာတရန္ၿငိဳးအျမင္ျဖင့္႐ႈျမင္ေသာေဒါသာဂတိ၊ ေၾကာက္ရြံ႕ထိတ္လန္႔ေသာဘယာဂတိ၊ မသိနားမလည္မႈ ေမာဟာဂတိတရားမ်ားလႊမ္းမိုးခံရေသာအခါ အမွားမွားအယြင္းယြင္းစဥ္းစား၊ ေျပာဆို၊ ျပဳလုပ္မိတတ္စၿမဲ ျဖစ္သည္။
ၾကမၼာညွဳိးမွိန္၊ ပ်က္စီးခ်ိန္၌၊ ပညိျႏၵိ၊ သတိကင္းလြတ္၊ က်င့္ယြင္းခၽြတ္၏၊ က်င့္ခၽြတ္ေသာအခါ၊ ပညာအမ်ဳိး၊ တန္ခိုးထိန္ညီး၊ ဘုန္းတန္ႀကီးလည္း၊ ပ်က္စီးၿမဲပင္၊ မခၽြတ္ပင္တည္း၊ အၾကင္လူသား၊ ေယာက္်ားမိန္းမ၊ စသည္ထိုထို၊ ပ်က္စီးလိုက၊ အဆိုအသြားအမွားမွားႏွင့္၊ ဘုရားေသာ္မွ၊ ေဟာမရတည္း။ (မဃေဒ၀)
ေမတၱာတရားႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္- ဆိုေသာေခါင္းစီးေလးကိုေတြ႕လိုက္ရသျဖင့္ ေတြးေတာမိေသာဆင္ျခင္စရာေလးမ်ားကို မွ်ေ၀လိုပါသည္။စိတ္ေကာင္း၊ ေစတနာေကာင္းျဖင့္ ေတြးေတာတာ၊ ေျပာဆိုတာ၊ ျပဳလုပ္တာမွန္သမွ် အေကာင္းခ်ည္းျဖစ္ႏိုင္ပါ သည္။ ေစတနာေကာင္းမဟုတ္လွ်င္ေတာ့ ကိုယ္၊ ႏႈတ္၊ ႏွလံုးသံုးပါးလံုးအေကာင္းမျဖစ္ႏိုင္ဟုဓမၼပဒစေသာေဒသနာမ်ား၌ ျမတ္ဗုဒၶေဟာထားပါသည္။ ဒူးေနရာဒူးေတာ္ေနရာေတာ္ - ဆိုသလိုသူ႔ေနရာႏွင့္သူအသံုးခ်တတ္ဖို႔ လိုပါသည္။ တဘက္ခ်င္းတူေပမယ့္ ေျခသုပ္တဘက္ကိုမ်က္ႏွာသုပ္လွ်င္ သင့္ေတာ္ပါမည္လား။ တဘက္ခ်င္းအတူတူပဲဆိုၿပီးသံုးႏိုင္တဲ့ပုဂၢိဳလ္ ကေတာ့သံုးပါ။ မသံုးႏိုင္သူမ်ားကိုအျပစ္မေျပာပါႏွင့္။ အိမ္သာခြက္ထဲကေရကိုေရခ်င္းအတူတူပဲဟုယူဆၿပီးေသာက္ေရအျဖစ္ သံုးလိုသူသံုးပါ။ မသံုးႏိုင္ေသာအျခားသူကိုအျပစ္မေျပာသင့္ပါ။
ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟအဂတိတရားလႊမ္းမိုးခံရလွ်င္ ဘုရားေဟာေဒသနာမ်ားကိုစနစ္တက်အသံုးမခ်တတ္ဘဲအလြဲလြဲအေခ်ာ္ေခ်ာ္ အသံုးခ်မိတတ္ေၾကာင္းသတိေပးရင္းဒူးေနရာဒူးေတာ္ေနရာေတာ္ ေဆာင္းပါးကိုအဆံုးသတ္အပ္ပါ သတည္း။
နတ္ေတာ္လျပည့္ေက်ာ္ ၅-ရက္၊ ၁၃၇၆-ခု၊ အရွင္တိေလာကာဘိ၀ံသ (အင္းစိန္)
(ဒီဇင္ဘာ ၁၁၊ ၂၀၁၄)၊ ၾကာသပေတးေန႔။ ရြာမပရိယတၱိစာသင္တိုက္၊ အင္းစိန္ၿမိဳ႕။
(ေမတၱာ + ေပါင္းသင္းဆက္ဆံမႈ)
ဘယ္အရာမဆိုစနစ္တက် အသံုးခ်တတ္ဖို႔လိုသည္။ သက္ရွိျဖစ္ေစ၊ သက္မဲ့ျဖစ္ေစ၊ ပစၥည္းျဖစ္ေစ၊ တရားျဖစ္ေစ၊ အရာခပ္သိမ္းစနစ္တက် အသံုးမခ်တတ္လွ်င္ ေကာင္းက်ဳိးမရဆိုးက်ဳိးသို႔ပင္ေရာက္သြားႏိုင္သည္။ ဒါကိုပင္ ဌာနာဌာနေကာသလႅဥာဏ္ (သူ႔ေနရာႏွင့္သူလိုက္ေလ်ာညီေထြျဖစ္ေအာင္ သိျမင္တတ္သည့္ အသိဥာဏ္)ဟုပိဋကတ္က်မ္းဂန္တို႔၌ဆိုသည္။ ဤေနရာ၌စာေရးသူအဓိကေျပာလိုသည္မွာဗုဒၶတရားေတာ္မ်ားကိုစနစ္တက် အသံုးခ်ျခင္းကိုေျပာလိုပါသည္။ ေမတၱာအတြက္ အသံုးခ်ရာမွာပင္ -
၁။ အေနာဒိႆေမတၱာ - ပုဂၢိဳလ္သတၱ၀ါ တိုက္႐ိုက္ရည္ၫႊန္းခ်က္မရွိဘဲေမတၱာပို႔နည္း။
၂။ ဩဒိႆေမတၱာ - ပုဂၢိဳလ္သတၱ၀ါ တိုက္႐ိုက္ရည္ၫႊန္းခ်က္ရွိေသာေမတၱာပို႔နည္းဟု ႏွစ္မ်ဳိးရွိသည္။
ဥပမာ - အေနာဒိႆ ေမတၱာပို႔နည္းမွာသေဗၺ သတၱာ - သတၱ၀ါအားလံုး၊ သေဗၺပါဏာ - ထြက္သက္၊ ၀င္သက္ရွိသူ အားလံုးစသည္တုိ႔ကိုက်န္းမာၾကပါေစ၊ ခ်မ္းသာၾကပါေစ၊ ေဘးရန္ကင္းၾကပါေစ၊ လိုရာဆႏၵျပည့္၀ၾကပါေစဟုသာ - အားလံုးေသာအမ်ဳိးသားမ်ားစသည္ႏွင့္ အေမ၊ အေဖ၊ ဆရာသမားစသည္တို႔ကိုက်န္းမာၾကပါေစ၊ ခ်မ္းသာၾကပါေစ၊ ေဘးရန္ကင္းၾကပါေစ၊ လိုရာဆႏၵျပည့္၀ၾကပါေစဟုေမတၱာပို႔ျခင္းမ်ဳိးစသည္ျဖင့္ အမ်ဳိးမ်ဳိးကြဲျပားေသးသည္။
ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးတစ္ေယာက္ကိုရည္ရြယ္၍ ေမတၱာပို႔ရာ၌ ပထမဆံုးေမတၱာပို႔သင့္သူ၊ မပို႔သင့္သူဟုခြဲျခားရေသးသည္။ ဥပမာ - ရန္သူကိုစတင္ ေမတၱာပို႔မိလွ်င္ အမွတ္မထင္စိတ္ဆိုးေဒါသအာဃာတရန္ၿငိဳးမ်ားေပၚလာတတ္သျဖင့္ ေမတၱာပ်က္ သြားတတ္သည္။ မိမိမယား၊ ရည္းစားစေသာခ်စ္ခင္စံုမက္လြန္းသူကိုစတင္ေမတၱာပို႔မိျပန္လွ်င္လည္းတဏွာရာဂဘက္ေရာက္ သြားၿပီးေမတၱာပ်က္တတ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ရန္သူႏွင့္ ခ်စ္ခင္စံုမက္လြန္းသူစသည္တို႔ကိုအစဦးဆံုးေမတၱာမပို႔ေသးဘဲမိဘ၊ ဆရာသမားစေသာေက်းဇူးရွင္မ်ားကိုလည္းေကာင္းအျခားသင့္ေလ်ာ္သူမ်ားကိုလည္းေကာင္းေမတၱာပို႔ၿပီးေမတၱာအသားက် ေသာအခါက်မွ ရန္သူႏွင့္ ခ်စ္ခင္စံုမက္လြန္းသူစသည္တို႔ကိုေမတၱာပို႔ရမည္ဟုသတ္မွတ္ထားပါသည္။ ေမတၱာပို႔ရာမွာပင္ စနစ္က်ဖို႔လိုအပ္သည္။ စနစ္မက်လွ်င္ ေမတၱာပို႔ရက်ဳိးမနပ္ဘဲဆိုးက်ဳိးႏွင့္ရင္ဆိုင္ရတတ္သည္။
ဗုဒၶေဒသနာမ်ားသည္ သူ႔ေနရာႏွင့္သူေလ်ာ္ေအာင္ေဟာထားပါသည္။ ေမတၱာကိုေမတၱာေနရာမွာသံုးဖို႔၊ေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရးကိုေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရးေနရာမွာသံုးဖို႔ ခြဲျခားအသံုးခ်တတ္ရမယ္။ ရွိခိုးထိုက္သူကိုရွိခိုးရာ၌ပင္ အေျခအေနအရိပ္အကဲကိုၾကည့္၍ ရွိခိုးရေၾကာင္းမိန္႔ဆိုထားသည္။ အႏၱရာယ္ျပဳမိသူကိုသူ႔ေရွ႕မွာထိုင္ၿပီးရွိခိုးမိလွ်င္ ေျခေထာက္ႏွင့္ကန္ခံရျခင္းစေသာ အႏၱရာယ္ႏွင့္ ရင္ဆိုင္ရတတ္ေပသည္။ အေျခအေနကိုမူတည္ၿပီးလိုက္နာက်င့္သံုးရမည္ျဖစ္ပါသည္။ မဂၤလာတရားေတာ္လာအေသ၀နာစ ဗာလာနံ၊ ပ႑ိတာနၪၥ ေသ၀နာေဒသနာ၌ ယုတ္မာဆိုးမိုက္သည့္ ဒုစ႐ိုက္စိတ္ဓာတ္မ်ား၊ လုပ္ရပ္မ်ား၊ အဆိုပါဒုစ႐ိုက္ စိတ္ဓာတ္ရွိသူလုပ္ရပ္ရွိသူမ်ားအားလံုးသည္ ဗာလျဖစ္သည္။ ဗာလကိုမေပါင္းသင္းရဆိုသည္မွာမိမိလည္းဗာလစိတ္ဓာတ္မေမြးျခင္း၊ ဗာလလုပ္ရပ္မလုပ္ျခင္း၊ ဗာလစိတ္ဓါတ္လုပ္ရပ္ရွိသူကို မေပါင္းသင္းမမွီ၀ဲ မဆက္ဆံ ျခင္းစသည္တို႔ျဖစ္ပါသည္။
ေမတၱာေမတၱာေနရာမွာသံုးပါ။ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရးကိုလည္းေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရးေနရာမွာသံုးမွ အဆင္ေျပမယ္။ သင့္ေလ်ာ္မည္။ ေကာင္းက်ဳိးရမည္။ ဗာလစိတ္ဓာတ္ရွိသူဗာလလုပ္ရပ္လုပ္သူဗာလပုဂၢိဳလ္မ်ားကိုေမတၱာမထားရဟုမဆိုလို ပါ။ ေမတၱာႏွင့္ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံမႈေရာေမႊၿပီးမိမိအိမ္မွာေခၚတင္ထားလွ်င္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ သား,မယားမ်ားႏွင့္ အတူအိပ္၊ အတူစားလွ်င္ေသာ္လည္းေကာင္းဘယ္လိုျဖစ္သြားႏိုင္မည္နည္း။ စဥ္းစားၾကည့္ပါ။ ေမတၱာတရားႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ အေၾကာင္းေဟာေျပာေနသူမ်ားစဥ္းစားၾကပါ။ တစ္ဖက္သားကိုလူသားမဆန္ မုဒိမ္းက်င့္၊ လူသတ္၊ ဂ်ီဟတ္လုပ္ျခင္းစေသာဗလစိတ္ဓာတ္ရွိသူ၊ ဗာလလုပ္ရပ္လုပ္သူမ်ားကိုမိမိမိသားစုႏွင့္တစ္သားတည္းအတူထားခ်င္ေနေသာေမတၱာတရားႏွင့္ ေမတၱာႏိုင္ငံေတာ္ ေဟာေျပာတည္ေဆာက္ေနသူမ်ားကားအံ့ၾသဖြယ္ေကာင္းေပစြ။
ဘုရားေဟာေဒသနာမ်ား၌- မစဥ္းစားသင့္၊ မစဥ္းစားထိုက္၊ မေတြးႀကံသင့္၊ မေတြးႀကံထို္က္ေသာအရာတို႔ကိုစဥ္းစားေတြးေခၚႀကံစည္မိလွ်င္ပင္ ႐ူးသြပ္သြားႏိုင္သည္။ ႐ူးမသြားတာေတာင္မွ စိတ္ပင္ပန္းမႈေတာ့အနည္းဆံုးျဖစ္ႏိုင္သည္။ ႀကံစည္႐ံုမကလက္ေတြ႕ေဟာေျပာက်င့္သံုးလွ်င္ကားေျပာစရာလိုမည္မဟုတ္ေပ။ (အံ-၁၊ ၃၉၂)
အမ်ဳိးဘာသာသာသနာေစာင့္ေရွာက္ေရးတာ၀န္ရွိသူမ်ားသည္ မည္သူ႔ကိုမွ် ေမတၱာမထားရဟုေျပာေနျခင္းမဟုတ္ပါ။ ေမတၱာကိုေမတၱာေနရာမွာသံုးပါ။ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရးကိုေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရးေနရာမွာသာသံုးဖို႔ ေဟာေျပာေနျခင္းျဖစ္ ပါသည္။ ကိုယ့္ျခံစည္း႐ိုးကိုယ္ကာတတ္ေအာင္ တိုက္တြန္းႏႈိးေဆာ္ေနျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။ သူမ်ားျခံစည္း႐ိုးကိုသြားဖ်က္ဖို႔ ေဟာေျပာေနျခင္းမဟုတ္ပါ။ ကိုယ့္ျခံစည္း႐ိုးကိုယ္လံုေအာင္ မကာကြယ္ႏိုင္ခဲ့လို႔ ယခင္ကဗုဒၶဘာသာႏိုင္ငံအျဖစ္ ထင္ရွားခဲ့ေသာအိႏၵိယ၊ အာဖဂန္နစၥတန္၊ ပါကစၥတန္၊ ဘဂၤလားေဒရွ္၊ အင္ဒိုနီးရွား၊ မေလးရွားစေသာဗုဒၶဘာသာႏိုင္ငံမ်ားဗုဒၶဘာသာေပ်ာက္ကြယ္သြားခဲ့ၾကရၿပီ။
အမ်ဳိးဘာသာသာသနာေစာင့္ေရွာက္ေရးလုပ္ငန္းလုပ္ေနသူမ်ားသည္ -
၁။ အမ်ဳိးသားေရး၊ ဘာသာေရး၊ သာသနာေရးသက္သက္သာဦးတည္လုပ္ေဆာင္ေနျခင္းျဖစ္ပါသည္။ အာဏာရဖို႔ လုပ္ေနျခင္းမဟုတ္ပါ။
၂။ မည္သည့္ပါတီမည္သည့္ပုဂၢိဳလ္ကိုမွ် တိုက္ခိုက္ရန္၊ ဖ်က္ဆီးရန္ျပဳလုပ္ေနျခင္းမဟုတ္ပါ။ဤသည္ကိုနားလည္ေပးေစခ်င္ပါသည္။
၃။ ကိုယ့္ဘက္မပါလို႔ ကိုယ္ျဖစ္ခ်င္တာမျဖစ္ရလို႔ မဘသအဖြဲ႕ကိုနည္းအမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ တိုက္ခိုက္ေနသူမ်ားကိုလည္းလည္းေမတၱာမပ်က္ပါ။
၄။ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ အမ်ဳိးဘာသာသာသနာကိုမေစာင့္ေရွာက္ခ်င္လွ်င္ေနပါ။
၅။အမ်ဳိးဘာသာသာသနာကိုဖ်က္ဆီးသည့္လုပ္ရပ္မ်ားလုပ္ျခင္း၊ ေဟာေျပာျခင္း၊ ေသြးေဆာင္ျခင္းစေသာနည္းမ်ားျဖင့္ အမ်ဳိးဘာသာသာသနာေစာင့္ေရွာက္သူမ်ားကိုအေႏွာက္အယွက္မေပးဖို႔ရန္လည္းအေလးအနက္ ေမတၱာရပ္ခံပါသည္။
ပုဂၢိဳလ္၊ ပါတီ၊ လာဘ္လာဘမ်က္ႏွာငဲ့ညွာမႈ ေလာဘရမၼက္အျမင္ျဖင့္ ႐ႈျမင္ေသာ ဆႏၵာဂတိ၊ စိတ္ဆိုးေဒါသအာဃာတရန္ၿငိဳးအျမင္ျဖင့္႐ႈျမင္ေသာေဒါသာဂတိ၊ ေၾကာက္ရြံ႕ထိတ္လန္႔ေသာဘယာဂတိ၊ မသိနားမလည္မႈ ေမာဟာဂတိတရားမ်ားလႊမ္းမိုးခံရေသာအခါ အမွားမွားအယြင္းယြင္းစဥ္းစား၊ ေျပာဆို၊ ျပဳလုပ္မိတတ္စၿမဲ ျဖစ္သည္။
ၾကမၼာညွဳိးမွိန္၊ ပ်က္စီးခ်ိန္၌၊ ပညိျႏၵိ၊ သတိကင္းလြတ္၊ က်င့္ယြင္းခၽြတ္၏၊ က်င့္ခၽြတ္ေသာအခါ၊ ပညာအမ်ဳိး၊ တန္ခိုးထိန္ညီး၊ ဘုန္းတန္ႀကီးလည္း၊ ပ်က္စီးၿမဲပင္၊ မခၽြတ္ပင္တည္း၊ အၾကင္လူသား၊ ေယာက္်ားမိန္းမ၊ စသည္ထိုထို၊ ပ်က္စီးလိုက၊ အဆိုအသြားအမွားမွားႏွင့္၊ ဘုရားေသာ္မွ၊ ေဟာမရတည္း။ (မဃေဒ၀)
ေမတၱာတရားႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္- ဆိုေသာေခါင္းစီးေလးကိုေတြ႕လိုက္ရသျဖင့္ ေတြးေတာမိေသာဆင္ျခင္စရာေလးမ်ားကို မွ်ေ၀လိုပါသည္။စိတ္ေကာင္း၊ ေစတနာေကာင္းျဖင့္ ေတြးေတာတာ၊ ေျပာဆိုတာ၊ ျပဳလုပ္တာမွန္သမွ် အေကာင္းခ်ည္းျဖစ္ႏိုင္ပါ သည္။ ေစတနာေကာင္းမဟုတ္လွ်င္ေတာ့ ကိုယ္၊ ႏႈတ္၊ ႏွလံုးသံုးပါးလံုးအေကာင္းမျဖစ္ႏိုင္ဟုဓမၼပဒစေသာေဒသနာမ်ား၌ ျမတ္ဗုဒၶေဟာထားပါသည္။ ဒူးေနရာဒူးေတာ္ေနရာေတာ္ - ဆိုသလိုသူ႔ေနရာႏွင့္သူအသံုးခ်တတ္ဖို႔ လိုပါသည္။ တဘက္ခ်င္းတူေပမယ့္ ေျခသုပ္တဘက္ကိုမ်က္ႏွာသုပ္လွ်င္ သင့္ေတာ္ပါမည္လား။ တဘက္ခ်င္းအတူတူပဲဆိုၿပီးသံုးႏိုင္တဲ့ပုဂၢိဳလ္ ကေတာ့သံုးပါ။ မသံုးႏိုင္သူမ်ားကိုအျပစ္မေျပာပါႏွင့္။ အိမ္သာခြက္ထဲကေရကိုေရခ်င္းအတူတူပဲဟုယူဆၿပီးေသာက္ေရအျဖစ္ သံုးလိုသူသံုးပါ။ မသံုးႏိုင္ေသာအျခားသူကိုအျပစ္မေျပာသင့္ပါ။
ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟအဂတိတရားလႊမ္းမိုးခံရလွ်င္ ဘုရားေဟာေဒသနာမ်ားကိုစနစ္တက်အသံုးမခ်တတ္ဘဲအလြဲလြဲအေခ်ာ္ေခ်ာ္ အသံုးခ်မိတတ္ေၾကာင္းသတိေပးရင္းဒူးေနရာဒူးေတာ္ေနရာေတာ္ ေဆာင္းပါးကိုအဆံုးသတ္အပ္ပါ သတည္း။
နတ္ေတာ္လျပည့္ေက်ာ္ ၅-ရက္၊ ၁၃၇၆-ခု၊ အရွင္တိေလာကာဘိ၀ံသ (အင္းစိန္)
(ဒီဇင္ဘာ ၁၁၊ ၂၀၁၄)၊ ၾကာသပေတးေန႔။ ရြာမပရိယတၱိစာသင္တိုက္၊ အင္းစိန္ၿမိဳ႕။
No comments:
Post a Comment