ေမး။ ။ အခု ဆရာႀကီးေျပာတဲ့ Burma Laws Act ပုဒ္မ (၁၃)
မွာ အမႈသည္မ်ားသည္-
(က)
ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားျဖစ္ၾကလွ်င္ ဗုဒၶဘာသာတရားဥပေဒ
(ခ)
မဟာေမဒင္ ဘာသာ၀င္မ်ားျဖစ္ၾကလၽွင္ မဟာေမဒင္တရားဥပေဒ
(ဂ)
ဟိႏၵဴဘာသာ၀င္မ်ားျဖစ္ၾကလွ်င္ ဟိႏၵဴဘာသာ တရားဥပေဒ…….တုိ႕အရ အဆံုးအျဖတ္ေပးရမည္ဆိုေတာ့
ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားအေနႏွင့္ ဘယ္လိုနစ္နာမွာပါလဲ ?
ေျဖ။ ။ မွန္ပါတယ္။ Burma Laws Act မွာ ကိုယ့္ဘာသာႏွင့္ဆိုင္တဲ့
ဥပေဒအရအမႈသည္ (ဘာသာတူ) အခ်င္းခ်င္းကိစၥမွာ ဆံုးျဖတ္ေပးရမည္ဆိုေတာ့ အေပၚယံေၾကာၾကည့္လိုက္လွ်င္
အတူတူပဲလို႔ ညီမွ်တယ္လို႕ ထင္စရာပါပဲ။ ဒါေပမဲ့ လက္ေတြ႕မွာမဟုတ္ဘူး။
ထိုဥပေဒကို
ျပ႒ာန္းစဥ္ကအေခၚအေ၀ၚမွာ ဗုဒၶဘာသာ တရားဥပေဒလို႕ေခၚခဲ့ၾကေပမယ့္ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ျမန္မာဓေလ့ထံုးတမ္း
ဥပေဒလို႕ ေျပာင္းလဲသတ္မွတ္ခဲ့ပါတယ္။
အခုလက္ရွိ
ျမန္မာ့ဓေလ့ထံုးတမ္းဥပေဒ (ယခင္ဗုဒၶဘာသာတရားဥပေဒ)မွာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ေယာက္်ားျဖစ္ေစ၊ မိန္းမျဖစ္ေစ၊
ဘယ္သူမဆို ဘယ္ဘာသာ၀င္ကိုမဆို လက္မထပ္ရ။ မေပါင္းသင္းရလို႕ ပိတ္ပင္ကန္႕သတ္ထား ျခင္းမရွိဘူး။
ယခုအထိလဲ မျပ႒ာန္းရေသးဘူး။ ဒီျမန္မာဓေလ့ထံုးတမ္းဥပေဒ(ဗုဒၶ ဘာသာတရားဥပေဒ) ဟာ ေရွးအစဥ္အဆက္ကတည္းက
ဓေလ့ထံုးတမ္းအေပၚမူတည္ၿပီး ေပၚေပါက္လာေတာ့ ဒီဥပေဒဟာဓေလ့ထံုး တမ္းဥပေဒ (Cust0mary
Law) မွ်သာျဖစ္ေနတယ္။
အဲဒီေတာ့
လက္ရွိျမန္မာဓေလ့ထံုးတမ္းဥပေဒမွာ အလြန္အေရးၾကီးတဲ့ အားနည္းခ်က္ႏွစ္ခု ရွိေနတယ္။ ပထမ
အခ်က္ကေတာ့ အထက္ကၽြန္ေတာ္ေျပာခဲ့တဲ့အတိုင္း ျမန္မာဗုဒၶဘာသာ၀င္အမ်ိဳးသမီးကို အျခားမည္သည့္
ဘာသာ၀င္ မည္သည့္လူမ်ဳိးကမဆို လက္ထက္ေပါင္းသင္းခြင့္ျပဳထားတယ္။ (၁၉၅၄ ခုႏွစ္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မိန္းမ
မ်ား အထူးထိမ္းျမားမႈႏွင့္ အေမြဆက္ခံမႈ အက္ဥပေဒမွာလည္း ဒီအတိုင္း လြပ္လက္စြာ လက္ထပ္ေပါင္းသင္းခြင့္
ျပဳထားတယ္။) ဘာသာျခားဥပေဒေတြမွာေတာ့ ခြင့္ျပဳမထားဘဲ ပိန္ပင္ကန္႕သတ္ထားတယ္။
ဒုတိယအခ်က္ကေတာ့
ျမန္မာဓေလ့ထံုးတမ္းဥပေဒ (ယခင္ ဗုဒၶဘာသာ တရားဥပေဒ)ဟာ အျခားဘာသာ၀င္ ေတြနဲ႕ သက္ဆိုင္တဲ့ဥပေဒေတြမွာလို
ျပ႒ာန္းဥပေဒ (Statutory Law) အျဖစ္မေရာက္ရွိခဲ့ဘူး။ သတ္မွတ္ျခင္း မခံရဘူး။ ဘာသာျခားဥပေဒေတြကေတာ့
ျပ႒ာန္းဥပေဒအျဖစ္ လက္ခံထားရၿပီးျဖစ္ပါတယ္။
အဲဒီေတာ့
ဥပေဒေရးရာကိစၥမွာ ျပ႒ာန္းဥပေဒ (Statutory Law) ႏွင့္ ဓေလ့ထံုးတမ္းဥပေဒ (Customary
Law) တို႕ကို သံုးသပ္ဆံုးျဖတ္ရန္ရွိတဲ့ အခြင့္အေရးမွစလို႕ ကိစၥအ၀၀မွာ ပဋိပကၡျဖစ္လာရင္ ယွဥ္ၿပိဳင္အျငင္ပြားလာ လွ်င္ ျပ႒ာန္းဥပေဒေတြျဖစ္တဲ့
(အစၥလာမ္ဥပေဒ (သို႔) မဟာေမဒင္ဥပေဒ)၊ (ဟိႏၵဴဘာသာတရားဥအပေဒ)၊ (ခရစ္ယာန္ထမ္းျမားျခင္းဥပေဒ)ေတြက
(Statytory Law) ျဖစ္တဲ့အတြက္ ျမန္မာဓေလ့ထံုးတမ္းဥပေဒ (Customary Law) အေပၚ အေပၚစီးရၿပီး
ျမန္မာ့ဓေလ့ထံုးတမ္းဥပေဒမွာပါရွိတဲ့ အခြင့္အေရးေတြကို လ်စ္လ်ဴရွႈ ျခင္းခံရလို႔ အရွႈံးဘ၀ေရာက္ရပါတယ္။
အဲဒါေၾကာင့္
ျမန္မာဗုဒၶဘာသာ၀င္ အမ်ိဳးသမီးေတြကို ဘာသာျခားလူမ်ိဳးေတြက အပိတ္အပင္ အဟန္႔အတားမရွိ ဘဲ
လြယ္ကူလြတ္လပ္စြာ ေပါင္းသင္းရယူခြင့္ရွိေနၿပီး အဲဒီ ျမန္မာဗုဒၶဘာသာ၀င္ အမ်ိဳးသမီးရဲ႕အခြင့္အေရးအား
လံုးဟာ ဘာသာျခားဥပေဒ (Statutory Law)ေတြရဲ႕ အေပၚစီးျပ႒ာန္းခ်က္ေတြေအာက္မွာ အတိုင္းမသိ
အနစ္ နာခံဘ၀ဆိုးနဲ႔ ရင္ဆိုင္ၾကရတယ္။
အဲဒီဘာသာႀကီး(၃)ရပ္ကုိ
ကြ်န္ေတာ္တိုျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ ျပ႒ာန္းဥပေဒအျဖစ္ တရား၀င္လက္ခံထားတဲ့ အတြက္ လူ႕အခြင့္အေရးေၾကညာစာတမ္းႏွင့္
မကိုက္ညီပါလို႔ လူ႔အခြင့္အေရးသမားေတြက မေျပာေတာ့ဘူး လား? ထိုဘာသာႀကီး(၃)ရပ္မွာ သက္ဆိုင္ရာဘာသာအလိုက္
တူညီေသာဘာသာ၀င္ အခ်င္းခ်င္းကိုသာ လက္ ထပ္ထိမ္းျမားျခင္းျပဳရန္ ျပ႒ာန္းထားသည့္အတိုင္း
ကၽြန္ေတာ္တို႔ဗုဒၶဘာသာ၀င္ အမ်ိဳးသမီးကိုယူမည့္သူအား ဗုဒၶ ဘာသာ၀င္ ျဖစ္ရမည္ဟု ျပ႒ာန္းေပးပါရန္
ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရသို႔ တင္ျပ၍အေကာင္ထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ေန သည့္ကိစၥမွာ ဘယ္ဘာသာ၀င္ကိုမွ်နစ္နာေစရန္
လုပ္ေဆာင္သည့္ ကိစၥမဟုတ္ေၾကာင္း ထင္ရွားလ်က္ရွိပါ တယ္။
ဗုဒၶဘာသာ၀င္
ကိုယ့္လူမ်ိဳး အမ်ိဳးသမီးမ်ားကို မည္သည့္လူမ်ိဳးကမဆို ဗုဒၶဘာသာ၀င္ျဖစ္လွ်င္ လက္ထပ္ထိမ္း
ျမားရယူခြင့္ရွိေၾကာင္း ျပ႒ာန္းေပးရန္ေဆာင္ရြက္ေနျခင္းသည္ ကိုယ့္ျခံစည္းရိုးကိုယ္ကာျခင္း၊
ကိုယ့္အမ်ိဳးကို ေစာင့္ေရွာက္ျခင္းျဖစ္၍ အထက္ပါဘာသာႀကီး(၃)ရပ္တို႔က ဥပေဒအရ အကာအကြယ္ေပးသည့္အတိုင္း
တန္းတူညီမွ် အကာအကြယ္ေပးသည့္ ျပ႒ာန္းခ်က္ကိုျပဖို႔လိုတဲ့အတြက္ အေျခခံပုဒ္မ ၃၄၇ႏွင့္အညီ
တန္းတူညီ မွ် အကာအကြယ္ေပးသည့္ ျပ႒ာန္းခ်က္ကိုရဖို႕လိုတဲ့အတြက္
အေျခခံပုဒ္မ ၃၄၇ႏွင့္အညီ တန္းတူညီမွ်အခြင့္ အေရးရရန္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြဘက္က ေတာင္းဆိုတင္ျပျခင္းသာျဖစ္ပါတယ္။
ဆိုလိုရင္းကေတာ့ အစၥလာမ္၊ ဟိႏၵဴ၊ ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္မ်ား ရရွိထားၿပီးျဖစ္ေသာ အခြင့္အေရးအတိုင္း
ျမန္မာဗုဒၶဘာသာ၀င္ အမ်ိဳးသမီးမ်ား လည္း တန္းတူရရွိေစရန္ အေျခခံပုဒ္မ ၃၄၇ႏွင့္အညီ ေတာင္းဆိုခဲ့ျခင္းသာ
ျဖစ္ပါတယ္။
အမ်ိဳး
ဘာသာ သာသနာေစာင့္ေရွာက္ေရးအဖြဲ႕မွ တင္ျပေတာင္းဆိုေသာ ဥပေဒတို႕မွာ တစ္ပါးသူ တစ္ျခားဘာ
သာ၀င္တို႔အား ထိုးႏွက္တိုက္ခိုက္သည့္ပံုစံ (Sword) ဓာလက္နက္ကဲ့သို႔မဟုတ္ဘဲ မိမိတို႔ထံသို႔
ေစာ္ကားထိုး ႏွက္တိုက္ခိုက္လာလွ်င္ ခုခံကာကြယ္သည့္ (Shield) ဒိုင္းသာလွ်င္ျဖစ္ပါတယ္။
ေနာက္တစ္ဆက္တည္းေျပာလိုတာက
ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရက စတင္အေရးယူေဆာင္ရြက္ေနတဲ့ကိစၥက ဗုဒၶဘာ သာနဲ႕ စတင္အေရးယူေဆာင္ရြက္ေနတဲ့ကိစၥက
ဗုဒၶဘာသာနဲ႕ပတ္သက္တဲ့ ကိစၥျဖစ္ပါတယ္။
ယေန႔တည္ဆဲအေျခခံဥပေဒပုဒ္မ
၃၆၁တြင္ ဗုဒၶဘာသာသာသနာေတာ္ကို ႏိုင္ငံေတာ္၏ ႏိုင္ငံသားအမ်ားဆံုး ကိုးကြယ္ရာျဖစ္ေသာ
ဂုဏ္ထူး၀ိေသသႏွင့္ျပည့္စံုသည့္ ဘာသာသာသနာျဖစ္သည္ဟု ႏိုင္ငံေတာ္က အသိအ မွတ္ျပဳသည္ ဟူ၍လည္းေကာင္း၊
ပုဒ္မ ၃၆၀ (၁)၌ ဘာသာ သာသနာႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ လြတ္လပ္ေသာ အခြင့္ အေရးမ်ားကို ေပးထားေသာ္လည္း
အမ်ားျပည္သူအက်ိဳးကိစၥႏွင့္ ျပဳျပင္ေရးကိစၥတို႔အတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ ဥပေဒ ျပဳျပင္ျခင္းကို
မတားျမစ္ရ ဟူ၍လည္းေကာင္း အထင္အရွားပါရွိၿပီးျဖစ္ပါတယ္။
အေျခခံဥပေဒအရ
သာမန္အသိအမွတ္ျပဳခံရေသာ အထက္ပါ ဘာသာႀကီးသံုးရပ္ႏွင့္မတူ ဗုဒၶဘာသာသာသနာ ကို ပိုမိုထူးျခားစြာ
ႏိုင္ငံသားအမ်ားဆံုး ကိုးကြယ္ရာျဖစ္ေသာ ဂုဏ္ထူး၀ိေသသႏွင့္ ျပည့္စံုသည့္ဘာသာ သာသနာျဖစ္ပါလ်က္
ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႔၏ ရသင့္ရထုိက္ေသာ အကာအကြယ္ကိုမွ ယေန႔တိုင္ မရရွိခဲ့ေသးပါ၍ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတႀကီး
ဦးသိန္းစိန္က မ်ိဳးေစာင့္ဥပေဒၾကမ္းသည္ လူမ်ိဳးျခား ဘာသာျခားမ်ားႏွင့္ လက္ထပ္ ထိမ္းျမားထားေသာ
ျမန္မာဗုဒၶဘာသာ၀င္ အမ်ိဳးသမီးမ်ား၏ အက်ိဳးစီးပြားကို ကာကြယ္ေပးမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ကုိ လႊတ္ေတာ္သို႔
ေပးပို႔ခဲ့သည့္စာတြင္ ေဖာ္ျပထားျခင္းကပင္ ႏိုင္ငံႏွင့္လူမ်ိဳးအေပၚ၌လည္းေကာင္း၊ အေျခခံဥပေဒ
အရလည္းေကာင္း၊ သစၥာရွိစြာ၊ တာ၀န္ေက်စြာလုပ္ေဆာင္ေနျခင္းျဖစ္ေၾကာင္းမွာ အလြန္ထင္ရွားလ်က္ရွိပါ
သည္။
အထက္တြင္ေဖာ္ျပခဲ့ၿပီးေသာ
အမွတ္ (၁)၊ (၂)၊ (၃)ဘာသာႀကီးမ်ား၏ လက္ထပ္ခြင့္၌ အကာအကြယ္ေပးထား ေသာ ကန္႔သတ္ခ်က္ကိုမႈ
မည္သည့္လူ႔အခြင့္အေရးဆိုင္ရာတို႔မွ ယေန႔အခ်ိန္ထိ လံုး၀ကန္႔ကြက္ၿခင္းမရွိဘဲ အမွတ္စဥ္
(၄) ျဖစ္သည္ ့ ကၽြႏု္ပ္တို႔ဘာသာ၀င္တို႔ႏွင့္သာ သက္ဆိုင္ေသာလက္ထပ္ခြင့္ကိုမွ ကန္႔ကြက္မည္ဆို
ပါက
တရားမွ်တရဲ႕လား?
ႏိုင္ငံတိုင္း၌
ဥပေဒျပဳခြင့္ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာကို လူ႔အခြင့္အေရး ေၾကညာစာတမ္းက လႊမ္းမိုးႏိုင္ပါသလား?
ခ်ဳပ္ခ်ယ္ႏိုင္ပါသလား? ယင္းကိစၥႏွင့္ပတ္သတ္၍ ကုလသမဂၢအဖြဲ႔၀င္ပဋိဥာဥ္စာခ်ဳပ္ အပိုဒ္
-၂၏ အပိုဒ္ငယ္-၇မွာ--- ယခုလက္ရွိ ပဋိဥာဥ္စာခ်ဳပ္တြင္ပါရွိသည္ ့အခ်က္မ်ားေၾကာင့္
ကုလသမဂၢအဖြဲ႕၀င္မ်ားမွာ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ ၏ ျပည္တြင္းစီရင္ပိုင္ခြင့္ အာဏာအတြင္း၌သာ
သက္ေရာက္သည့္ကိစၥမ်ားတြင္ ၀င္ေရာက္စြက္ဖက္ရန္ အခြင့္ အာဏာမရွိေစရ။ သို႔မဟုတ္ ကုလသမဂၢအဖြဲ႔၀င္ႏုိင္ငံမ်ားမွာ
အဆိုပါကိစၥမ်ားကို ယခုလက္ရွိစာခ်ဳပ္အရ ဆံုး ျဖတ္ရန္တင္သြင္းရမည့္တာ၀န္မရွိေစရ ဟူ၍ျဖစ္ပါတယ္။
သည့္အျပင္ အထူးအေရးၾကီးေသာအခ်က္မွာ ထိုေၾက ညာစာတမ္း အပိုဒ္-၂၉၊ အပိုဒ္ငယ္-၂တြင္ မိမိ၏လူ႔အခြင့္အေရးမ်ားႏွင့္
လြတ္လပ္ခြင့္မ်ားကိုသံုးစြဲရာတြင္ ကိုယ့္ က်င့္တရားအျပင္ ရပ္ရြာေအးခ်မ္းသာယာေရးႏွင့္
အမ်ားျပည္သူအက်ိဳးစီးပြားျဖစ္ထြန္းေရးတို႔အတြက္ တရား မွ်တစြာက်င့္ေဆာင္ရန္ အလို႔ငွာလည္းေကာင္း ဥပေဒျပ႒ာန္းထားသည့္
ခ်ဳပ္ခ်ယ္မႈမ်ားျဖင့္သာ ကန္႔သက္ျခင္းခံ ရမည္ ဟူ၍ ျပ႒ာန္းပါရွိပါသျဖင့္ လူ႕အခြင့္အေရး
ေၾကညာစာတမ္းပါ အခြင့္အေရးမ်ားသည္ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၏ ဥပေဒျပ႒ာန္းသည့္ ခ်ဳပ္ခ်ယ္မႈေဘာင္အတြင္း၌သာ
ရပ္တည္ခြင့္ရွိပါသည္။
ထိုကဲ့သို႔
အထက္ေဖာ္ျပပါ အေၾကာင္းအခ်က္မ်ားက ယခု အမ်ိဳး ဘာသာ သာသနာေစာင့္ေရွာက္ေရးအဖြဲ႔ႀကီးမွ
အတည္ျပဳဆံုးျဖတ္လိုက္သည့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္အမ်ဳိးသမီးကုိ လက္ထပ္ေပါင္းသင္းလိုသည့္ လူတိုင္းသည္
ဗုဒၶ ဘာသာ၀င္ ေယာက္်ားျဖစ္ရမည္ဆိုေသာ စည္းကမ္းသတ္မွတ္ခ်က္မွာ လူ႔အခြင့္အေရးေၾကညာစာတမ္းႏွင့္
မကိုက္ညီပါဟု တိုက္ခိုက္ေျပာဆိုမႈမ်ားသည္ တရား၀င္ဖို႔လည္း အေၾကာင္းမရွိ၊ မွန္ကန္မွ်တမႈလည္းမရွိေၾကာင္း
ထင္ရွားပါတယ္။
၎အျပင္
အထူးတင္ျပလိုသည့္ အခ်က္ကေတာ့ အထက္တြင္ ျပည္ေထာင္စုတရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္၏ ျပည္ ေထာင္စုတရားသူႀကီးခ်ဳပ္မွ
ညႊန္ၾကားခ်က္အမွတ္ ၁/၂၀ အပိုဒ္ ၈ တြင္ လက္ထပ္ထိမ္းျမားျခင္းသည္ လက္ထပ္ထိမ္းျမားသူမ်ား၏
ကိုးကြယ္သည့္ဘာသာအေပၚ အေျခခံျခင္းျဖစ္သျဖင့္ ဟူ၍ လူမ်ိဳးတိုင္း၏ လက္ထပ္ထိမ္းျမားျခင္းကိစၥသည္-
လူမႈေရးကိစၥ၊လူ႕အခြင့္အေရးကိစၥ
သီးသန္႔မဟုတ္ဘဲ ဘာသာေရး သာသနာေရးဆိုင္ရာ ကိစၥတို႔အေပၚအေျခခံ ေၾကာင္း အျငင္းမပြားႏိုင္ပါေသာေၾကာင့္ Human Right Watch လူ႕အခြင့္အေရး ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာေရး
အဖြဲ႕မွ တင္ျပခ်က္မ်ားသည္ အေျခအျမစ္လည္းမရွိ၊ မွန္ကန္ျခင္းလည္းမရွိပါလို႔ ေျဖၾကားလိုက္ပါတယ္။
No comments:
Post a Comment